Při provozování tohoto webu mi pomáhají soubory cookie. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas a případné další informace naleznete zde.  rozumím

Petra Bilinská

ONLINE MARKETING

Petra Bilinská - ověření Sklik

Vyloučení návštěv z Analytics bez IP filtru

O co přesně jde? Potřebujeme vyloučit interní návštěvy z Google Analytics, ale nemáme seznam IP adres, nebo jich máme naopak opravdu mnoho, možná až příliš. Co s tím?

V této době home officů je to palčivý problém, ale problém je to často i u spolupráce více týmů nebo freelancerů na jednom projektu. Dá se to vyřešit relativně snadno pomocí vlastní dimenze v Google Analytics, a to zcela bez nutnosti zásahu do kódu stránek nebo pomoci dalších osob. Potřebujete pouze přístup ke Google Analytics a Tag Manageru. Tak se na to pojďme podívat.

Nastavení vlastní dimenze v Google Analytics

Prvním krokem k vyloučení vlastních návštěv z Google Analytics je vytvoření vlastní dimenze, abychom získali její číslo, které může být od 1 do 20. Při vytváření je třeba zadat název, který poté bude k nalezení v dimenzích u našich přehledů a dále její rozsah (scope), který musíme nastavit na uživatele. Tím zajistíme, že když už bude mít uživatel v dimenzi přiřazenou nějakou hodnotu, tak si jí bude Analytics pamatovat i při dalších návštěvách.

Nastavení vlastní dimenze v Google Analytics

Vytvoření GTM proměnné s hodnotou URL parametru

Parametr z URL můžeme získat například pomocí proměnné “Adresa URL”, která je v Google Tag Manageru již integrována. To by bylo snadné. My ovšem chceme zajistit, aby byl obsah, který zadává uživatel v URL parametru, vždy stejný. To uděláme pomocí malého kousku JavaScriptu v odpovídajícím typu proměnné. Pokud následně uživatel zadá interni=1, interni=0 nebo interni=ano, tak my dostaneme vždy stejný výsledek (true), který později budeme moci čistě filtrovat.

Pozorný čtenář si všimne, že podmínka má i druhou část. Ta se postará o to, aby všechna zobrazení stránky bez interni= vracela hodnotu undefined, protože bežné uživatele nepotřebujeme nijak značit.

JavaScript proměnná v GTM pro extrakci parametru URL

Předávání vlastní dimenze Analytics v GTM

Nyní je potřeba předávat naši dimenzi do Google Analytics. My jsme upravili proměnnou s nastavením Google Analytics, která se načítá u každého volání, ale stačilo by také upravit Analytics tag pro načtení stránky. Každopádně je toto okamžik, kdy potřebujeme číslo vlastní dimenze (zde je to 1), kterou jsme na začátku vytvořili. Do hodnoty poté nastavíme JS proměnnou z předešlého kroku a můžeme v Tag Manageru spustit náhled.

Nastavení vlastní dimenze Analytics v GTM

Kontrola v náhledu Google Tag Manageru

Pokud je vše správně a do URL stránky zadáme interni=1 (nebo něco jiného), tak bychom při kontrole Analytics Tagu u načtení stránky měli vidět dimension: [{index: '1', dimension: 'true'}]. Super! Od této chvíle budeme stále označeni jako interní návštěvník. Pokud by něco nefungovalo, tak zde uvidíme undefined a musíme jít ladit. Pozor! Logicky, když parametr v URL nebude, tak uvidíme také undefined, což ovšem chceme.

Faktická poznámka. Jelikož Google Analytics staví na cookie souborech, tak je třeba takto označit každý prohlížeč, každý Google profil a každé zařízení. To ovšem stačí udělat pouze jednou a máme vystaráno. Všechna další volání Analytics (načtení stránek atd.) budou sice obsahovat undefined, ale to naši proměnnou nepřepíše a my zůstáváme tedy označeni.

Kontrola značky Analytics v náhledu Tag Manageru

Nastavení filtru dimenze v Google Analytics pro vyloučení interních návštěv

A máme tu poslední krok. Vytvoření Analytics filtru, který vyloučí interní návštěvy označené naší novou vlastní dimenzí. Přejdeme v Analytics do nastavení náhledu a dáme vytvořit filtr. Zde je třeba vybrat typ “vlastní” a pod možností “vyloučit” vybrat v “poli filtru” naši dimenzi (Interní návštěvy). Pak je již jen potřeba do vzoru zadat hodnotu předávanou v proměnné (true) a vše uložit.

Filtr samozřejmě platí pro konkrétní náhled dat a musíme ho použít u všech náhledů, kde je to pro nás relevantní. Zde apelujeme na všechny, kdo tak zatím nečiní. Prosím mějte vždy i nefiltrovaný náhled!!! Těch vykřičníků nemůže být dost, protože dříve či později budete potřebovat nějaká data bez filtrů.

Nastavení filtru Google Analytics na vyloučení vlastní dimenze

Ještě pozor na pár háčků!

Pokud budete pomocí přehledů v reálném čase chtít zkontrolovat funkčnost filtru, tak to máte bohužel smůlu. Na tyto přehledy se filtr neuplatní a bude to vypadat docela nefunkčně. Don’t panic! Také se může stát, že při kontrole dat za aktuální den, tam uvidíme svá data, která mají být vyfiltrována. To nic. Dejte tomu prostě čas.

A je hotovo. Už víte, jak na vyloučení interních návštěv z Analytics pomocí vlastní dimenze. Jak jsme slibovali, je to relativně snadné.

© 2020 - online marketing | 24b.cz

home · CZ / DE · ochrana soukromí · nahoru