Při provozování tohoto webu mi pomáhají soubory cookie. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas a případné další informace naleznete zde.  rozumím

Petra Bilinská

ONLINE MARKETING


Analytika a tracking

Vím, že nic nevím! Tento Sokratův citát bychom v online marketingu a PPC reklamě neměli brát na lehkou váhu. Měli bychom se vždy snažit o opak a vědět maximum o našem webu a online podnikání, protože proč utrácet a neznat výsledek?

Právě webová analytika prozradí, co se na stránkách děje a zda se vyplatí např. naše placená inzerce. Díky ní víme, co uživatelé dělají či nedělají a podle toho můžeme upravit naší strategii. Můžeme však i mnohem víc...

Webová analytika a tracking

Jedno se neobejde bez druhého. Analytika jsou čísla a grafy, které nám něco prozrazují a tracking (z angl. stopovat / sledovat) je technická implementace konkrétního analytického nástroje. Řečeno jasně je to Google Analytics a jeho instalační kód.

Základní nastavení Google Analytics není nic obzvlášť složitého, jde prostě o kousek kódu přidaný na všechny stránky webu (snad vyjma administrace) a nastavení několika maličkostí:

  • lokálního času, měny, vyhledávacích parametrů atd.
  • filtru IP adres, pomocí něhož vyloučíme naše interní návštěvy, zkušební objednávky atd.
  • událostí pro sledování odeslaných formulářů, kliknutí na určitý prvek atd.
  • cílů jako návštěva konkrétní stránky, nebo určité události
  • elektronického obchodu pro sledování objednávek
  • personalizovaných reportů a dashboardů

Některé z předchozích bodů jsou čistě natavením v rámci rozhraní Google Analytics a jiné (např. události a elektronický obchod) vyžadují přidání dalších trackingových kódů. V rámci správy kampaní svým klientům (pokud je nám umožněn přístup) vždy propojujeme Google Analytics s AdWords a nastavujeme parametry kampaní v Skliku. Toto, spolu s nastavením cílů (pokud klient nemůže nastavit elektronický obchod), umožňuje získat přehled o efektivitě online marketingu a PPC kampaní. Rádi také poradíme i s dalšími speciálními úpravami, jako je například tracking napříč několika doménami apod.

Měření konverzí v AdWords a Skliku

Pomocí krátkého kousku zdrojového kódu (trackingu) je možné v rámci Google AdWords a systému Sklik měřit konverze (objednávky). To má své výhody a nevýhody. Výhodou je snadné srovnání nákladů a obratu pro všechna důležitá slova kampaně, ale nevýhoda je měření hodnot v několika systémech a jejich rozdílný způsob měření vzhledem ke Google Analytics. Tak například jedna a tatáž objednávka s hodnotou 1500 Kč může být zaznamenána v AdWords i Skliku, ale v Analytics pro žádný z obou systémů! Je nutné vědět proč tomu tak je, ale detaily jsou na dlouhé povídání a proto se nás nejlépe rovnou zeptejte. Rádi zodpovíme vaše otázky.

Potřebné trackingové kódy svým klientů vždy dodáváme a poradíme i s implementací. Ta je však už na nich nebo jejich webmasterech, protože mají potřebné přístupy k CMS systémům a znalost vlastního zdrojového kódu.

Google Tag Manager a Analytics

Velmi zajímavý způsob nastavení trackingu, a to nejen Analytics, je Google Tag Manager (zkráceně GTM). Pomocí Tag Manageru můžeme na webové stránky přidat různé kódy (Analytics, AdWords, Sklik a další) bez nutnosti upravovat zdrojový kód samotných stránek. Obrovskou výhodou je pak, že na takové úpravy není třeba pomoc webmastera nebo nějakého vývojáře. Další výhodou je, že do GTM je možné udělit přístup konkrétním lidem, kteří mohou potřebné trackingy nastavovat.

Samozřejmě i Tag Manager má své háčky, protože ne vždy můžeme vše nastavit sami bez zásahu do kódu na stránkách. Rozhodně se také nejedná o jednoduchý nástroj, protože vyžaduje slušnou znalost Analytických nástrojů, trackingu a zdrojového kódu.

Optimalizace konverzního poměru stránek

Pod tímto ušlechtilým nadpisem se schovávají jednak složitější analýzy dat z Google Analytics, AdWords a Skliku, ale také analýzy pomocí speciálních nástrojů:

  • Eye tracking nám umožňuje provést analýzu toho čeho si lidé na stránkách všimnou (co vidí a co si zapamatují)
  • Crawling stránek ukáže jaké stránky, obrázky atd. jsou na konkrétním webu, jestli jsou vyplněny potřebné parametry v hlavičce stránek (title, robots, canonical apod.), kolik je kde přesměrování, nebo kde se nachází konkrétní věci (např. tracking)
  • pomocí speciálních Competitive Intelligence (CI) nástrojů můžeme sledovat nejdůležitější údaje o stránkách konkurence (návštěvnost, míra opuštění, zdroje návštěv atd.) a pomocí dalších například i ceny

Všechny předešlé body umožňují zjistit, kde je na stránkách nějaký problém a proč tam nejspíše je, co zkusit upravit a jak je na tom naše konkurence. Ve velmi přeneseném smyslu slova můžeme tedy říci, že "peníze leží na ulici" (nebo spíše internetu) a stačí je pouze zvednout!

AdWords Skripty a dynamické inzeráty

Jsou velkým zaklínadlem poslední doby. Ano umíme je, ale opravdu je to třeba? Často se klienti domnívají, že pomocí nich může člověk čarovat. Ovšem máte-li velmi speciální druh podnikání a vaše služby nejsou přímo hledány, tak je to celé spíše o nalezení okliky v inzerci a kreativitě. U 10 klíčových slov, která jsou hledána 200x za měsíc nás skripty nezachrání. Ovšem na druhou stranu existují klienti, kteří své výrobky prodávají lépe za deštivého počasí a pak můžeme např. stahovat data z meteorologických serverů a dle nich upravovat CPC a pozice inzerátů v určité oblasti.

Mnohem více potenciálu mají dynamické inzeráty (specializace systému AdWords), které umožňují do inzerátů doplňovat detaily produktů, ceny a konkrétní akce. Můžeme však také využít pozici uživatele, díky čemuž zobrazíme např. nejbližší ze 3 poboček v jeho okolí i s náležitým slevovým kupónem pro nákup na prodejně (P.S. takové kupóny pak můžeme zpětně vyhodnotit a zjistit - s trochou štěstí - efekt reklamy).

Závěrem

Na konec je třeba podotknout to nejdůležitější. Webová analytika a tracking umožňují sledovat téměř vše, ale je třeba vždy dbát zákonů na ochranu soukromí a dat. Především v jiných evropských zemích to může znamenat opravdu velké potíže.

© 2017 - online marketing | 24b.cz

home · CZ / DE · ochrana soukromí · nahoru